teknik plot(PUTERA GUNUNG TAHAN)

Saturday, August 8, 2009 by: CAHAYA Man JR

Pengarang novel Putera Gunung Tahan memaparkan berbagai-bagai teknik plot dalam penceritaannya untuk menarik minat pembaca.

Antara teknik yang digunakan termasuk teknik imbas kembali. Contoh penggunaan teknik ini ialah penceritaan perempuan tua kepada Tuan Robert tentang sebab dan asalnya dia tinggal bersama orang sakai. Tiga puluh tahun dahulu, perempuan tua yang sarat mengandung telah ditinggalkan seorang diri di dalam hutan. Setelah bersalin, orang sakai datang membantunya. Sejak itu perempuan tua terus tinggal bersama-sama dengan orang sakai.

Selain itu, teknik dialog juga terdapat dalam novel ini. Contoh dialog dalam novel ini ialah dialog antara perempuan tua dengan Tuan Robert, Tuan William dengan Ratu Bongsu dan Ratu Bongsu dengan Mem William.

Pengarang juga mengemukakan teknik monolog dalaman dalam penceritaannya. Contoh monolog dalaman adalah seperti “Aku telah pernah melihat perempuan-perempuan yang berpuluh-puluh kali terlebih cantik daripada ini di kota London, Paris, dan lain-lain tempat, tetapi belum pernah aku asyik sekali seperti ini. Apakah kelebihan perempuan Sakai ini? Badannya kotor, baunya busuk…… “. Dialog ini dicakapkan oleh Tuan Robert dalam dirinya sendiri.

Teknik saspens juga banyak digunakan dalam penceritaan novel ini. Antara peristiwa yang berunsur saspens termasuklah kemunculan dua buah kapal terbang di ruang udara puncak Gunung Tahan. Kapal terbang itu membawa dan menggugurkan satu tan gas beracun, bahan letupan dan bom. Walau bagaimanapun, kedua-dua buah kapal terbang itu terhempas dan semua anak kapalnya terkorban kecuali Mem William.

Filed under: