simbolik(PUTERA GUNUNG TAHAN)

Saturday, August 8, 2009 by: CAHAYA Man JR

Berdasarkan novel Putera Gunung Tahan karya Ishak Haji Muhammad, terdapat beberapa simbolik yang telah ditunjukkan oleh pengarang.

Antaranya ialah puncak Gunung Tahan. Puncak Gunung Tahan merupakan simbolik kepada keseluruhan Tanah Melayu. Tuan Robert dan Tuan William bermati-matian ingin mendapatkan puncak Gunung Tahan untuk dijadikan pusat peranginan.

Belulang harimau putih menjadi simbolik kepada maruah Tanah Melayu. Hal ini ditunjukkan apabila Tuan Robert tertarik kepada belulang harimau putih tetapi perempuan tua bertegas tidak mahu menyerahkannya kerana belulang itu merupakan sesuatu yang berharga dan maruah Tanah Melayu.

Watak Ali dan Awang menjadi simbolik kepada pembelot Tanah Melayu. Mereka menjadi penunujuk jalan kepada Tuan Robert dan Tuan William ke puncak Gunung Tahan.

Watak Tuan William dan Tuan Robert menjadi simbolik kepada penjajah Tanah Melayu. Hal ini dibuktikan apabila mereka berniat datang ke Tamah Melayu untuk menakluk puncak Gunung Tahan dan menawarkan 5000 pound sebulan dan sebuah istana kepada Ratu Bongsu sebagai pertukaran.

Filed under: