ubat mengubati sakitnya putus cinta

Thursday, April 8, 2010 by: CAHAYA Man JR



Dalam sebuah hadits qudsi diriwayatkan, Allah SWT telah berfirman, ”Barangsiapa yang disibukkan dengan Al Qur’an dan berdzikir kepada-Ku, hingga tidak sempat meminta kepada-Ku, maka aku akan memberikan apa yang terbaik yang Aku berikan kepada orang-orang yang meminta. Dan keutamaan firman Allah atas perkataan makhluk-Nya adalah seperti keutamaan Allah atas semua makhluknya.” (HR. Tirmidzi)

*Sibukkan diri dengan al-Quran (tilawah, tadabbur, hafazan), mudah-mudahan terhindar dari kekosongan hati dan perasaan2 nafsu-nafsi yang menghilangkan taqarrub kepada Allah. Kenalilah al-Quran, dengan itu insan akan lebih mengenali dirinya seterusnya mengenali Tuhannya. Bacalah kisah-kisah para sahabiah, bagaimana mereka menghabiskan usia.. tiada pula kisah-kisah sakit hati akibat putus cinta... Teladanilah mereka, yakni para abid yang hampir kepada Allah..

Abdullah bin Mas’ud r.a juga mengatakan: “Barangsiapa di antara kalian yang ingin meneladani, hendaklah kalian meneladani para Sahabat Rasulullah saw. Kerana sesungguhnya mereka adalah ummat yang paling baik hatinya, paling dalam ilmunya, paling sedikit bebannya dan paling lurus petunjuknya serta paling baik keadaannya. Suatu kaum yang dipilih Allah untuk menemani Nabi-Nya, untuk menegakkan agama-Nya, maka kenalilah keutamaan mereka serta ikutilah atsar-atsarnya, karana mereka berada di jalan yang lurus.” [Dikeluarkan oleh Ibnu Abdil Baar dalam kitabnya Jami’ Bayanil Ilmi wa Fadhlih II/947 no. 1810, tahqiq Abul Asybal Samir az-Zuhairy]

Wallahua'lam

Filed under: