SAKIT INI

Monday, January 18, 2010 by: CAHAYA Man JR

Mensyukuri nikmat Allah tidak sepatutnya lekang dari hati dan minda kita. Sesaat pun kita tidak pernah terlepas dari Nikmat dan kurniaan-Nya.

Dan(ingatlah) ketika Tuhanmu memaklumkan, " Sesungguhnya jika kamu bersyukur, niscaya aku akan tambah (nikmat) kepada mu, tetapi jika kamu mengingkari (nikmat-Ku), maka pasti azabku amatlah pedih.
(Ibrahim 14:7)

Apepun kesakitan, masalah, kesusahan membuatkan kita ingat kepada-Nya.

"Cukuplah Allah bagiku, tidak ada tuhan selain Dia. Hanya kepada-Nya aku bertawakal, dan Dia adalah tuhan yang memiliki Arsy yang agung." (At-taubah 9: 129)

Kita sangat dituntut untuk memohon pertolongan dari Allah,

Wahai org-org yang beriman! Mohonlah pertolongan (kpd Allah) dengan sabar dan solat. Sungguh Allah beserta dengan orang-orang yang sabar. (Al-baqarah 2: 153)

dan Tuhanmu berfirman, "berdoalah kepada-Ku, nescaya akan Aku perkenankan bagimu. (Al-Ghafir 40:60)

Semua masalah dan rintangan yang kita hadapi adalah ujian dari Allah Swt. Sakit itu kifarah dosa, i/Allah.

Sayyidatina Aishah ada berkata, bahawa baginda Rasulullah ada bersabda yang bermaksud: Tidak menimpa ke atas seorang mukmin satu kecelakaan, biarpun duri,ataupun lebih daripada itu, melainkan Allah akan menggugurkan dengannya satu dosa. (Maksud hadis riwayat Al-Bukhari dan Muslim)


Sesungguhnya nikmat yang kita miliki hari ini tidak akan habis dihitung hatta air di lautan menjadi dakwat untuk menyenaraikannya. Semoga kita senantiasa bersyukur dengan setiap nikmat yang dikurniakanNya dan menggunakanNya ke arah yang betul, iAllah.

Dan Jangan lupe ingat Allah selalu,

"org-org yang beriman dan hati mereka menjadi tenteram dengan mengingati Allah. Ingatlah, hanya dengan mengingati Allah hati menjadi tenteram."
(Ar-Ra'd 13:28)

Filed under: