harga gula naik-xberguna punya pemimpin,susahkan rakyat aje..

Friday, January 1, 2010 by: CAHAYA Man JR

SHAH ALAM - Kenaikan harga runcit gula 20 sen sekilogram semalam, adalah ‘hadiah' tahun baru untuk rakyat oleh kerajaan Barisan Nasional (BN).

Naib Presiden Parti Keadilan Rakyat (PKR), Dr Lee Boon Chye berkata, di samping membebankan pengguna, kenaikan itu juga akan mencetuskan inflasi.

Menurutnya, yang akan menanggung kos kenaikan itu adalah rakyat, terutama golongan berpendapatan rendah, bukannya pengeluar.

“Roti putih juga dikeluarkan daripada skim barangan kawalan harga. Mekanisme baru subsidi petrol juga akan dikemukakan pada: Mei depan dan dijangka tahun ini akan memberatkan lagi beban rakyat akibat cabaran inflasi yang semakin meningkat,” katanya kepada :Sinar Harian:.

:Ahli Parlimen Gopeng itu berkata, Menteri Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi dan Kepenggunaan, Datuk Seri Ismail Sabri, pernah berkata, subsidi gula akan diperincikan terlebih dahulu sebelum menaikkan harganya.

“Laporan penuh akan dibawakan untuk dibahas dan diluluskan di Parlimen. Oleh itu, pengumuman (kenaikan harga gula) tergesa-gesa ini akan menjejaskan kredibiliti kerajaan BN,” katanya.

Sementara itu Naib Presiden Pas, Datuk Mahfuz Omar berkata, kenaikan itu membuktikan kerajaan tidak menambah subsidi gula, sebaliknya mengurangkannya.

“Kenaikan harga gula akan menaikkan harga makanan dan minuman dan ini akan menyebabkan berlakunya kenaikan berangkai,” katanya.

Menurutnya, rakyat mungkin boleh menerima kenaikan harga gula dan barang yang lain dengan membenarkan lebih ramai peniaga membawa masuk barang-barang ruji ini untuk membina persaingan di antara peniaga.

Filed under: