sweeping indonsial-hidup malaysia

Saturday, September 12, 2009 by: CAHAYA Man JR

Sweeping Malaysia , Ganyang Malaysia , Malingsia

Apa Kata Anda

Malingsia Di Tindas Oleh Indonsial?
(perkataan yang memang tidak sedap didengar ini, lihat saja TRAJEDI yg sedang berlaku sekarang ini..)

Entry ini di mulai dengan back up muzik Intro dari lagu Tragedy Oktober…

(bayangkan sebuah lebuh raya yang sunyi..kemudian terdengarlah bait bait suara menyanyi...)





Tak sanggup lagi aku
Mengenang kisah lalu
Keganasan menghantui diriku

(kemudian dari jauh, muncul sebuah motosikal berkuasa tinggi…)

Biarkan ia pergi
Menjadi suatu misteri
Bagaikan tiada hati yang peduli

(motosikal itu semakin jelas kelihatan..)

Tidak mahu ku ingat lagi
Apa yang telah terjadi
Tragedi Oktober..

(sekarang kelihatan seorang rockers memakai jaket kulit dan sedang menunggang motor berkuasa tinggi, oh! tak lupa juga cermin mata hitam dan di perut rockers itu ada tangan wanita yang lembut sedang memeluk dari belakang, siapa lagi jika bukan Ziana Zain, eh!, silap, Erra Fazira..!)

Arghh, tak baik pulak bulan puasa sebegini, aku suruh korang bayangkan orang buat maksiat…oh!, aku cuma teringat zaman aku masih berhingus dulu-dulu tapi tak tau sama ada aku dah sunat time tu atau belum, lagu "Tragedy Oktober" nyanyian Awie, adalah antara lagu yang popular waktu tu.., tapi jika korang nak bayangkan jugak, bayangkanlah Awie membonceng isterinya, iaitu ..eh? siapa hah?

MalingsiaHari ni aku menulis entry yang agak sensetif dan keterlaluan. Aku bukan nak cerita mengenai tragedy Oktober ataupun beberapa tragedi dalam hidup aku. Tapi apa yang penting, kerjasama! eh!~ silap, apa yang penting aku nak ceritakan ini adalah tentang TRAGEDI sekarang yang berlaku yang mana kemelut di antara rakyat indonesia atau yang kita sudah sedia maklum dinegara kita ini dengan nama jolokannya BOYAN.

Dulu kita digemparkan oleh rakyat Indonesia ini yang mana melabelkan Negara Malaysia sebagai Malingsia, yang mana Maling itu bermaksud Mencuri. Memang pada masa itu aku gelak giler sampai guling-guling walaupun Negara kita Malaysia ini sanggup mengalah dan ikut sahaja cakap Indonesia ini. Aku juga terfikir apakah Malaysia ada kepentingan yang amat besar terhadap indonesia sehingga terlalu takut dengan Indonesia? Itu aku kurang pasti sebab aku bukan orang politik. Kalau korang nak aku tahu korang Undilah aku jadi orang penting negara, Insyaallah aku agak tegakkan kebenaran untuk malaysia! Tapi inilah kenyataannya, aku ini seorang blogger biasa dan bukan juga seorang politik ! Jadi, bab-bab politik ini masih belum celik lagi secelik IT! muahahaha~

MalingsiaTidak lama selepas itu, semakin lama semakin berani Indonesia ini memperkotak-katikkan malaysia seolah-olah malaysia tidak kira dari Pemimpin yang teratas sehinggalah rakyat termasuk aku lah tu, senang diperbodohkan dan senang dipermainkan. Aku sama sekali tidak setuju jikalau warga-warga Indonesia ini berfikiran begitu. Setahu aku Negara Malaysialah negara paling bijak dan bukan senang dipermainkan. Lihat sajalah pemimpin-pemimpin malaysia mengetuai beberapa persidangan penting Asia mahupun dunia, tak perlulah sebut pasal mengetuai atau mengepalai OIC dan sebagainya. Dan aku juga 100% tidak bersetuju dengan pandangan mereka itu walaupun Malaysia sanggup mengalah dan sanggup menawarkan diri untuk merendah diri. Dan aku tahu Malaysia tidaklah sebodoh mereka yang buat kecoh tanpa menggunakan otak dan tidak mendapat apa-apa pun. Baik pemimpin-pemimpin aku ni memikirkan lagi tentang ekonomi negara. Lagi bagus! Oh~ adakah aku bercerita pasal kewangan? Maaf, pasal ekonomi negara sila refer kepada Gabenor kita Tan Sri Zeti Akhtar Aziz Oke !


MalingsiaGanyang Malaysia , itulah perkataan yang sanggat popular dikalangan rakyat Indonesia dan bangga dengan pendirian mereka sehingga sanggup dan beraninya membakar bendera-bendera malaysia dengan terbuka dengan penuh bongkak dan sombong. Tambahan lagi pihak media mereka juga menyokong dengan memberi liputan meluas tentang perkara ini. Mungkin dimata mereka perbuatan yang mereka lakukan ini membawa untung kepada mereka dan melihat rakyat malaysia ini adalah CELAKA bagi mereka.

Bukannya aku tidak mahu mengambil tahu sanggat pasal benda-benda mengarut ini, tapi aku sebagai rakyat Malaysia juga sudah sedia maklum dengan apa yang mereka cuba sampaikan. Pemahaman aku ialah, Indonesia yang sememangnya sebuah negara penuh dengan KORUPSI dan anda sedia tahu Indonesia juga negara termiskin yang mana nilai duit mereka RUPIAH belipat kali ganda lebih murah daripada duit negara lain termasuklah Malaysia. Jadi dengan kobodohan dan kesombongan mereka itu, mereka tidak dapat menerimanya kerana malu meraka berada dalam keadaan begitu di mana bala bencana juga selalu menimpa mereka. Siapa yang selalu memberi bantuan kemanusian? Bantuan bekalan makanan ? Bantuan sumbangan duit? Malaysialah negara pertama yang menghulurkan semua bantuan itu tanpa mengira apa sekalipun walaupun terpaksa menganak tirikan rakyat Malaysia sendiri, walaupun masih banyak orang lagi susah di Malaysia tetapi tetap dahulukan bantuan kepada Indonesia. Tapi masih tidak bersyukur dan berterima kasih.

Aku tergelak dengan statement yang mereka bincangkan tentang malaysia di lama web berita popular mereka iaitu Detik.Com yang mana mengatakan ;


Bagi yang punya daftar perusahaan milik Malingsia harap postkan daftar2nya di sini. dan sebarkan luas KITA ANTI PRODUK MALAYSIA.
setahuku produk malaysia tu :
(produk milik malingsia.JANGAN DI PAKE) ----------> (alternatif produk dari indonesia)
1. astro TV (pake acara monopoli EPL segala ) --> Product Indonesia: Indovision
2. Petronas ( oli dan bensin ) --> Product Indonesia: Pertamina
3. Modenas ( motor ) --> Product Indonesia:
4. Proton ( mobil )
5. XL -excelcom (operator selular) --> Product Indonesia: Esia, Flexy
6. Lippo Bank --> Product Indonesia: Mandiri,
7. Bank Niaga --> Product Indonesia: Mandiri,
8. RotiBoy (makanan) --> Product Indonesia: JCO
9. Malaysian Airlines --> Product Indonesia: Lion air, Garuda, Batavia, Sriwijaya, Adam air sekarang udah lebih bagus lho, Oia merpati juga udah mulai berkibar
10. AirAsia --> Product Indonesia: Lion air, Garuda, Batavia, Sriwijaya, Adam air sekarang udah lebih bagus lho, Oia merpati juga udah mulai berkibar
11. Yeo's (Minuman Kaleng) --> Product Indonesia:
12. CIMB Group --> Product Indonesia:
13. genFM 98,7 --> Product Indonesia: RRI, Prambos, etc
14. Mamee noodle snack (makanan) --> Product Indonesia: Garudafood, indofood
15. Freshtea --> Product Indonesia: Teh Botol Sosro
16. Restoran yang berbau Malaysia (makanan) --> Product Indonesia: Pecel lele, restoran padang, etc
17. Lippo Telecom (Natrindo) --> Product Indonesia: esia, flexy
18. Sarang Burung Perisa (Minuman Kaleng) --> Product Indonesia: Sunta - minuman sarang burung.
19. Taxy DIAMOND --> Product Indonesia: Blue Bird, Express, Putra
20. GIANT (supermarket) --> Product Indonesia: Ramayana, pasar tradisional
21. Vincci (tas dan sepatu wanita) --> Product indonesia:
22. No Vacation/Travelling to Malaysia
23. Semua lagu dari jaman Isabella Amy Search ngehe' sampai Siti Nurhaliza bajakin saja semua lagunya, jangan dibeli CD nya.
24. Jangan terima bantuan dari malaysia
25. Jangan beli komputer. Semua komputer menggunakan processor buatan Malaysia.

sumber :
http://forum.detik.com/showthread.php?t=3074

Ada yang punya daftar produk malaysia lainnya??? sekalian alternatifnya milik indonesia kalo bisa.

SEMANGAT HIDUP ORANG INDONESIA TANPA PRODUK MALAYSIA.

PRODUK MALAYSIA CUIH... KELAUT AJA...

Sumber : http://forum.detik.com/showthread.php?t=3074




MalingsiaApabila aku lihat semua list-list di atas, walaupun sebenarnya masih banyak lagi diorang perkatakan aku tergelak dan tersedak-sedak (sebentar minum air kejap, hampir tercekik gelak). Lihat saja lah list no24 itu. Konon taknak bantuan daripada malaysia. Nampaknya mereka sendiri sedar selama ini bantuan semuanya datang dari negara Malaysia yang indah ini. Dan lihat pula list no25 itu, membuat aku ketawa terbahak-bahak kembali! oh~ tidak.

Terbaru tentang percubaan mereka menghalau rakyat Malaysia ataupun Sweeping Orang Malaysia yang gempar sekarang ini. Mereka sanggup menghalau dan MEMBINASA kan rakyat-rakyat Malaysia di negara Indonesia yang mana siap dengan mengecaman keras mereka untuk Melupuskan semua rakyat malaysia di sana. Dengan kata lain, mautlah padahnya rakyat Malaysia. Kesian dengan pelajar-pelajar dan pekerja-pekerja yang berasal dari Malaysia semata-mata menambahkan ekonomi Indonesia dan menyumbangkan tenaga disana Di kecam begitu sekali. Apakah Malaysia masih ataupun perlu duduk diam sahaja tanpa memikirkan hak-hak dan NYAWA mereka khasnya ? Apakah Malaysia masih takut dan ikut sahaja telunjuk Indonesia? Dan Indonesia memberi jaminan rakyat Malaysia semuanya akan selamat. Tapi cuma OMONGAN kosong belaka. Malaysia ditindas , dipijak, dihina, apa lagi selepas ini?

Perlukan sendiri rakyat yang bersuara? Mana dia semangat 1Malaysia wahai rakyat-rakyat Malaysia? Apakah maksud Rakyat Didahulukan, Pencapaian Diutamakan? Kalau kes ini tidak di ambil berat? Mahukah kita lihat banyak nyawa hilang atau tergadai baru kita bertindak? Itupun kalah ada rasa simpati dalam diri. Atau mungkin perkara remeh dan tidak penting nyawa mereka kerana ada lebih penting lagi nak uruskan di mahkamah, mana nak uruskan pemijak kepala lembu, nak menguruskan saksi kematian Teoh yang seluar dalamnya koyak, menguruskan masalah PKFZ, nasib baik perkara McDonald's dan McCurry dah settle, dan banyak lagilah...

Perlukah kita buat benda yang sama keatas rakyat-rakyat Indonesia ini di Malaysia? Kenapa Malaysia perlu ikut dan aku dengan spermintaan Indonesia untuk naikkan gaji SURI RUMAH indonesia? Sedangkan rakyat malaysia sendiri tergadai masa deapan tidak ada pekerjaan. Tidak hairanlah satu masa nanti anak-anak kita akan memilih RAGUT , REMPIT sebagai pekerjaan utama apabila besar kelak?

Dan sudah pasti persoalan ini selalu bermain diminda kita, tapi apa yang kita boleh buat? Nah~ Lu Fikir Lah Sendiri!

Aku dengan berani dan sukarela jikalau ada pihak yang BANGUN menentang segala ini, walaupun aku tahu bukanlah satu JIHAD, tapi kebaikan rakyat atau umat lain adalah kepentingan bersama. Tidak perlulah bercerita pasal agama, pahala semua kerana aku bukanlah ustaz yang boleh memberi atau menerangkan mazhab-mazhab! oh~


Apapun aku malas nak naik SHEIKH plak.. kang tak pasal-pasal aku tubuhkan pertubuhan GANYANG BOYAN-BOYAN nie plak! Pijak baru tahu..

Penunjuk perasaan mahu usir rakyat Malaysia


SEKUMPULAN lelaki Indonesia mengadakan sekatan jalan haram sambil memegang sepanduk `Maaf Jalan Anda Terganggu : Sweeping Orang Malaysia’’ di Jakarta semalam. Dalam sekatan itu mereka menyoal pemandu dan penumpang seandainya mereka warga Malaysia. Kedutaan Malaysia meminta warganya supaya mengambil langkah berjaga-jaga dan mengelak daripada melalui kawasan sekatan itu. - AFP


JAKARTA 8 Sept. - Sekumpulan penunjuk perasaan bersenjata buluh runcing menahan kenderaan-kenderaan yang melalui Jalan Deponegoro di sini dalam gerakan yang dipanggil 'Sweeping Malaysia' (Sapu Malaysia) bagi mencari dan mengusir rakyat Malaysia.

Kumpulan berkenaan yang mengikat bendera Indonesia di kepala bertindak menahan semua kenderaan dan meminta pemandu dan penumpang menyerahkan kad pengenalan masing-masing.

Sebuah televisyen tempatan, Metronews melaporkan kumpulan berkenaan bertindak merampas kad pengenalan rakyat Malaysia supaya mereka diusir dari Indonesia.

Setakat ini, tiada laporan rakyat Malaysia yang ditahan oleh kumpulan tersebut atau dirampas kad pengenalan mereka.

Kumpulan itu juga merancang untuk mengadakan tunjuk perasaan kali kedua di hadapan Kedutaan Besar Malaysia di sini.

Kumpulan terbabit yang tidak berpuas hati dengan sikap berlembut Kerajaan Indonesia terhadap Malaysia berhubung isu tarian Pendet sebelum ini telah mengadakan tunjuk perasaan di hadapan kedutaan tersebut.

Indonesia sebelum ini menuduh Malaysia sengaja menggunakan tarian Pendet berasal dari Bali dalam promosi pelancongan, walaupun kesilapan itu sebenarnya dilakukan oleh sebuah syarikat swasta dan tidak membabitkan kerajaan Malaysia.

Kedutaan Besar Malaysia di Jakarta difahamkan telah menghubungi para pelajar dan rakyat Malaysia di Indonesia supaya mengambil langkah berjaga-jaga serta tidak pergi ke kawasan yang sensitif.

Kedutaan juga telah meminta Kementerian Luar dan Polis Indonesia supaya mengambil langkah sewajarnya bagi melindungi rakyat Malaysia.

Sementara itu, Detikcom melaporkan 'Sweeping Malaysia' berlangsung selama kira-kira 30 minit dalam suasana 'cukup tegang'.

Pengguna jalan raya berkenaan terkejut kerana mereka ditahan oleh sekumpulan penunjuk perasaan yang menggunakan senjata buluh runcing dan diminta mereka menyerahkan kad pengenalan masing-masing untuk diperiksa. - Utusan



PS : ada sesaper yang nak buat aktiviti SWEEPING ORANG INDON jangan lupa invite aku.

PPS : tidak paham kebodohan sesetengah pihak (minta kerajaan hentikan rundingan pembantu asing dari indonesia), mereka tidak nampak dan tidak sedar.

PPPS : Hidup Malaysia, Malaysia Boleh ..

Filed under: